Rabu, 18 November 2009

Panggi aku saja artisan

Panggil aku saja artisan,
setelah aku mula berperang dengan peribadi,
yang berpautan dari ruang jiwaku yang bertentangan...
selalu memandang sifat tabiat yang sering meradang...
kerana ini,
aku dibiarkan diambang perseorangan....
setelah melengkapkan tulisanku diperkosa lagi,
malah pernah menjadi sebutan peribadiku diulangi..

Panggil aku saja artisan..
Setelah aku bangkit melihat orang-orang malam...
meminta siapa yang dipertanggungjawabkan,
jika kemiskinannya semakin melarat-larat....
dan disaat seperti inilah,
lebih aku bertindak menjadi seperti penulis yang merestui kesedihan,
dan seperti perasaan dalamanku,
hanya sebagai seorang anak yang ditatang untuk berfikir
dan menciptakan kenyataan setelah ada yang baru untuk dilunturkan setiap sifat perkataanku...
ini kebebasan kekacauan melanda setelah ada yang berbisik-bisik didalam diri...
kesilapannya saat ini hanya terdiam waktu ada yang turut mendesak....

Panggil saja aku artisan...
kalau dasar panggilannya lantang...
akan jatuh dalam hati mengeras bagaikan berteriak-teriak memahami..
dan aku akan peka tentang tulusnya kemahuan,
bukan hanya sekadar tanggungjawab sosialnya...
ini akan aku lalui menerima dan memahami perhatian itu diteruskan...
setelah panggilan itu tidak meminta aku melakukan apa apa...
hanya menulis dengan tangan ku sendiri dan pernah ditanyakan untuk siapa
panggilan artisanku ditujukan...

H
anya panggil saja aku artisan.....
setelah....
semuanya akan pergi dengan sendiri, sambil merenung hati yang telah tergoyah,

oleh keyakinan yang pernah terleka pada hidup,
dan kesepian itu mengharapkan sesuatu datang bersama-sama menjelaskan peribadi artisanku tidak akan hilang dalam kesempatan panggilan ini...


RyE ~ dihari pertama Dzulhijjah 1430

4 ulasan:

starry~ berkata...

jadilah artisan..
yang bisa menjadi kelegaan pada setiap kegundahan..

jadilah artisan..
yang bisa meredakan segala kerunsingan..

jadilah artisan..
yang bisa meleraikan setiap kekusutan..

jadilah artisan..
yang menenangkan setiap keresahan..

kamulah artisan yang mengimpal kesulitan hati menjadi butir butir kaca dan permata.. yang gak pernah membuka mesti meronta.. yang gak pernah menyingkap dari tersurat..

Cahaya Kekasih berkata...

suka yang ini..

Bitt (double IS) berkata...

tapi aku nak panggil arai jugak! hehehehe wahh kate2 yg indah! baru perasan arai ade blog cenggini, bitt tak pandai nak tulis cenggini :(

gurindam_merindu berkata...

walau apa pun jua namamu
kita tetap hamba Allah
yang sentiasa membawa nama
supaya ia di kenali sebagai manusia

walau apa pun jua namamu
azrai tetap adinda ku jua...
terpanggil di waktu suka atau duka
walau pun hanya untuk seketika

azrai adalah artisan
manyambung kehidupan selari mu
jangan sekali kali lupakan
akan janji mu menjadi insan seni terdahulu

terpanggil diri artisan
hanya nama seorang Insan...

salam.. azrai,
dah lama angah tak borak @ ulas karya kreatif rye..
@ masih ingat lagi dgn angah kah??
yang terbaik uat azrai.. amin..